COMM - Museum voor Communicatie

BeSense is ook voor een museum interessant. Dat was voor Rob van Duijn, partner bij Vijverborgh Hospitality Adviseurs, snel duidelijk. Als een echte gastheer laat hij in 'de flagshipstore van BeSense' zien hoe het werkt.

Klantverhaal

In COMM – Museum voor Communicatie in Den Haag wordt BeSense toegepast voor facilitaire zaken, de museale inrichting én de horeca. Het gaat er net iets anders aan toe dan in een gemiddelde facilitaire omgeving. Dat maakt het voor Rob juist zo leuk: “COMM is een beetje een gekke klant, omdat we laten zien dat je veel meer met BeSense kan doen dan de bezetting en de benutting meten.”

Hospitality = gebouwbeheer

“We kijken verder dan alleen het schoonmaken en het verplaatsen van meubilair. Met het vernieuwde hospitalityconcept van het museum hebben we de entree, de museumwinkel, de horeca en de museale inrichting in elkaar laten overlopen. Wij willen hier een museum runnen, een club met vergaderruimtes uitbaten én goedlopende horeca. Dat kan alleen als je met elkaar weet hoe het gebouw benut wordt. BeSense brengt dat in kaart. Het gebruik van het gebouw passen we aan op onze doelstellingen.”

Sensoren tussen de collectie

Wat begon met het efficiënter maken van de schoonmaak samen met CSU, is uitgegroeid tot een volledig inzicht in hoe het museum draait. Zo zijn er comfort- en de bewegingssensoren bij de collectie bevestigd. “We weten wat onze top drie attracties zijn, waar de mensen het langst blijven staan en welke stukken worden overgeslagen. Ook de luchtvochtigheid kunnen we dagelijks in de app monitoren.”

“We weten wat onze top drie attracties zijn, waar de mensen het langst blijven staan en welke stukken worden overgeslagen."

– Rob van Duijn

Met alle data uit BeSense wil COMM buiten de verwachtingen gaan managen over hoe het binnen in het museum is. Bijvoorbeeld door bij de ingang of op de website te informeren over de drukte op bepaalde tijdstippen. “Mensen enthousiasmeren met informatie die ze zelf niet kunnen krijgen als ze voor de deur staan. Daar heb je als bezoeker iets aan. BeSense moet kortweg onderdeel worden van de museumbeleving.”

Favoriete koffietafel en vergaderruimte

De omzet van het horecagedeelte kunnen we eenvoudig in kaart brengen. Maar hoe je de beleving en de omzet kunt verbeteren met behulp van data, dat is interessant. Waar gaan mensen het liefst zitten en wat is de bezetting op bepaalde tijdstippen? “Onder iedere tafel zitten nu sensoren die dat meten. Zo weten we of we iets moeten aanpassen en wanneer en waar er schoongemaakt moet worden. Hetzelfde doen we ook in de vergaderruimtes. Welke zaal is op welk tijdstip het meest bezet? Komt dat door de faciliteiten of door de ligging? We kunnen daar onze openingstijden en de schoonmaak op aanpassen.”

Meer te melden

De volgende uitdaging wordt om alle meldingen op het gebied van gebouwbeheer in BeSense te stoppen. Denk aan IT, facilitaire zaken, horeca en schoonmaak. Zit er een vlek in een bank? Interactief scherm kapot? “Ik wil niet alleen meldingen doorzetten naar CSU, maar ook andere bijzonderheden naar ons Hospitality Duty Management. Dan werken we met z’n allen aan een optimale beleving van COMM. Als we in BeSense ook alle taken kunnen aftikken met ‘done’, dan hebben we een heel efficiënt log.”

Gemak dient de mens

BeSense biedt een analysetool om elkaar de juiste vragen te stellen. “Sommige dingen kun je van tevoren niet voorspellen. En analyseren wordt pas interessant als het makkelijk voor handen is. BeSense biedt dat gemak. Je ziet ineens wat wel en niet werkt en hoe we het museum leuker kunnen maken voor onze gasten. Dat geeft energie, maar tegelijk is er ook werk aan de winkel. Hoe langer we meten, hoe beter de data. Dus wandel een keer binnen en kom het zelf ervaren, want dit is heel interessant voor andere musea.”

Rob van Duijn

Partner Vijverborgh

r.v.duijn@vijverborgh.nl

Marthe Doornbos

Klant & analyse

marthe@besense.nl
+31 (0)6 52 41 77 40

Probeer BeSense 3 maanden

Zien is geloven. Daarom kun je BeSense 90 dagen gratis testen. Na een kennismaking installeren we binnen 1 dag de demo-kit met 10 BeThere sensoren, een gateway en een BeComfort sensor. Bekijk zelf real-time alle data en na 4 weken bespreken we de eerste resultaten. Dus vraag ‘m aan en we nemen snel contact met je op!

Lees hier wat je moet weten als je een demo-kit aanvraagt.