Hoe is de BeSense demo-kit bevallen bij vervoersbedrijf RET?

Een optimale schoonmaak op metrostations.

4 oktober 2019

Een half jaar geleden is op het metrostation Beurs van vervoersbedrijf RET in Rotterdam een BeSense demo-kit geplaatst. Metrostation Beurs is het belangrijkste metrostation in Rotterdam en daarmee ook het drukste metrostation van Nederland. Hoe is de demo-kit bevallen? We spraken Naomi Heida, toezichthouder en beheerder van een deel van de schoonmaakcontracten bij RET.

Zien is geloven

“BeSense wordt veelal uitgerust in kantoren, ziekenhuizen, musea en onderwijsinstellingen maar waarom niet op metrostations”, dacht Naomi. Bij vervoersbedrijf RET hebben ze interesse om inzicht te krijgen in de benutting en het gebruik van perrons. Aan de hand van OV-chipkaarten hebben ze momenteel zicht op hoeveel reizigers in- en uitchecken op stations. Deze gegevens zeggen echter niets over de looproutes van reizigers en waar reizigers zich bevinden op het perron. “Je hebt wel vermoedens waar reizigers veelal zitten en staan binnen de stations maar met BeSense krijgen we inzicht waar reizigers zich daadwerkelijk bevinden. Dit levert bevestigende en nieuwe inzichten op”, vertelt Naomi.

Efficiënte schoonmaak op de perrons

Met de inzichten uit BeSense streeft RET ernaar om de schoonmaak op metrostations te optimaliseren. “Op deze manier kunnen we de schoonmaak op metrostations slimmer en efficiënter inzetten, alleen op plekken waar het nodig is”. Door de route van schoonmaakmedewerkers af te stemmen op druk bezette gebieden wordt er optimaal schoongemaakt en wordt er gewerkt aan een optimale beleving van de reizigers.

Optimale benutting perrons

Een mooi voorbeeld van een nieuw inzicht is het metrostation Beurs. “Onze aanname was dat het aan het uiteinde van het perron niet druk was”. Daar staat geen bankje of prullenbak, is geen uitgang en is geen winkel gevestigd. Uit de data van BeSense blijkt dat het ten alle tijden druk is aan het uiteinde van dit perron. Om dit te verklaren zijn we verder gaan kijken. Op het station daarvoor, dat ter hoogte ligt van de in- en uitgang van de Markthal, stappen veel reizigers aan het uiteinde van het perron in. De in- en uitgangen van stations hebben dus impact op de benutting van (andere) stations.

Nadat de demo-kit goed bevallen is bij RET, zijn ook de metrostations Blaak en Eendrachtsplein in Rotterdam uitgerust met BeSense. RET en BeSense zijn momenteel aan het kijken hoe er nog meer uit de data gehaald kan worden om perrons beter te benutten. Ben je zelf enthousiast geraakt over BeSense en onze demo-kit? Hier vind je meer informatie. Neem gerust contact met ons op.

Pleun Retera

Pleun Retera

Adviseur

pretera@heijmans.nl
+31 (0)6 81 36 08 25

Probeer BeSense 3 maanden

Zien is geloven. Daarom kun je BeSense 90 dagen testen. Na een kennismaking installeren we binnen 1 dag de demo-kit met 10 BeThere sensoren, een gateway en een BeComfort sensor. Bekijk zelf real-time alle data en na 4 weken bespreken we de eerste resultaten. Dus vraag ‘m aan en we nemen snel contact met je op!

Lees hier wat je moet weten als je een demo-kit aanvraagt.